Školní vzdělávací program

pro předškolní vzdělávání

        SVĚT V BARVÁCH DUHY

  

Vzdělávací obsah

Integrované bloky

Škola si ŠVP PV rozpracovala do čtyř ročních období. Každý blok obsahuje podtémata, stručný záměr, vzdělávací nabídku a konkrétní očekávané kompetence ze všech pěti vzdělávacích oblastí. Každý blok je plánován zhruba na jedno čtvrtletí školního roku. Konkrétní zpracování integrovaných bloků je v třídním vzdělávacím programu včetně motivací, námětů, nabídek a konkrétních činností. Pedagogické pracovnice dále využívají situací, které se neočekávaně naskytnou a které dovolují vyžívat náhlých souvislostí či jsou spontánně dětmi namotivovány a nesouvisí s naplánovanou tematikou. Neplánované téma se zaznamenává do plánování a třídní knihy. Podtémata jsou pouze doporučená.

Bude brán zřetel na rozvoj dítěte dle jeho individuálních možností, budou akceptována vývojová specifika. Tomu bude přizpůsobena konkrétní vzdělávací nabídka, metody a formy práce.

Integrované bloky jsou pro učitelky závazné; témata jsou pouze doporučující, nejsou svazující a učitelky je mohou upravovat či měnit dle individuálních potřeb dětí či nahodilých situací. Podrobněji jsou integrované bloky rozpracovány v třídním vzdělávacím programu.

Obsah vzdělávání je v třídních vzdělávacích programech strukturován do oblastí, které respektují vývoj dítěte, jeho přirozený život, zrání i jeho učení:

Vzdělávací oblasti:

  • oblast biologická - dítě a jeho tělo
  • oblast psychologická - dítě a jeho psychika
  • oblast interpersonální - dítě a ten druhý
  • oblast sociálně kulturní - dítě a společnost
  • oblast environmentální - dítě a svět

 

Hlavní téma integrovaných bloků:

 

OBJEVUJEME S BROUČKEM DUHÁČKEM A BERUŠKOU BARVIČKOU

  1. Červený podzim Duháček vítá - Barvička ve větru lítá

  2. Modrá zima okna maluje - Duháček s Barvičkou se raduje

  3. Zelená je na jaře - Barvička a Duháček si hraje na dvoře

  4. Žlutá barva léto je - Duháček s Barvičkou se zahřeje

 

1. Červený podzim Duháček vítá - Barvička ve větru lítá

 

Charakteristika bloku- záměr:

Získání povědomí o:  

  • orientaci v MŠ a okolí,
  • režimu dne,
  • svém jménu, adrese, věku a pohlaví (svojí značce),
  • jménech svých kamarádů,
  • rozlišování a upevňování poznatků o podzimní přírodě,
  • receptivním vnímání prostřednictvím smyslů (chuť, sluch, zrak, čich), 
  • významu zdraví pro člověka,
  • zásadách správné výživy,
  • základech a návycích zdravého životního stylu,
  • rozmanitosti barev a tvarů v přírodě, 
  • svém těle,
  • aktivním předcházením nemocem.

Doporučená podtémata (nejsou plně svazující):

  • BAREVNÝ POZIM  V LESE
  • HALLOWEENSKÉ ČAROVÁNÍ NA POLI
  • CVIČÍME PRO ZDRAVÍ  NA ZAHRADĚ

Časová organizace: dle volby pedagoga, zpravidla 3 měsíce  (září - říjen - listopad)

 

2. Modrá zima okna maluje - Duháček s Barvičkou se raduje

 

Charakteristika integrovaného bloku - záměr:

Získání povědomí o:

  • znacích zimy,
  • zimních radovánkách a sportech,
  • počasí v zimě,
  • chování přírody a zvířátek v zimě,
  • vánočních tradicích,
  • souvislém vyjadřování,
  • zápisu do základní školy (příprava předškoláků),
  • lidových tradicích a obyčejích vztahujících se ke končící zimě,
  • sounáležitosti s přírodou a její prohloubení.

Doporučená podtémata (nejsou plně svazující):

  • VÁNOCE BARVIČKA ZAVONÍ, DUHÁČEK NA ZVONEK ZAZVONÍ
  • MODRÁ ZIMA - BÍLÝ SNÍH, VŠICHNI JEDEM NA SANÍCH
  • MASOPUSTNÍ REJ A KARNEVAL

Časová organizace: dle volby pedagoga, zpravidla 3 měsíce  (prosinec - leden - únor)

 

3. Zelená je na jaře - Barvička a Duháček si hraje na dvoře

 

Charakteristika integrovaného bloku - záměr:

Získání povědomí o:

  • chování přírody a zvířat na jaře,
  • velikonočních tradicích,
  • svých silných i slabých stránkách, 
  • užitečnosti zvířat, jak je rozpoznat, kde žijí, jak je lidé chovají, jaký z nich mají užitek, chov pro radost,
  • základních pravidlech bezpečného pohybu na silnících, o bezpečném přecházení přes ulici, orientaci v místě bydliště,
  • Dni matek, co to je, jak a proč ho slavit,
  • změnách v přírodě, chránit přírodu, pochopit neustálé proměny přírody a okolního prostředí (naučit děti sledovat a aktivně se účastnit změn),
  • rozdílu mezi zvířaty domácími, volně žijícími, seznámit se s životními podmínkami a mláďaty,
  • rodině, pochopit svou roli v rodině, posilovat citovou vazbu na širší rodinu, respektovat různé rodinné modely.

Doporučená podtémata (nejsou plně svazující):

  • PŘÍRODA SE PROBOUZÍ
  • ZVÍŘATA OKOLO NÁS
  • KVĚTINY NEJEN PRO MAMINKY

Časová organizace: dle volby pedagoga, zpravidla 3 měsíce  (březen – duben - květen)

4. Žlutá barva léto je - Duháček s Barvičkou se zahřeje

 

Charakteristika integrovaného bloku - záměr:

Získání povědomí o:

  • Dni dětí, co to je, jak a proč ho slavit,
  • chování zvířat v přírodě v létě,
  • rozdílu mezi zvířaty exotickými, seznámit se s životními podmínkami a mláďaty,
  • druzích letního sportování a hraní, o povinnosti chránit si své zdraví a zdraví jiných,
  • základech elementárního čtení a psaní,
  • zásadách správného otužování,
  • všem novém a nepoznaném, probouzet v dětech touhu a odvahu poznávat,
  • svém názoru a úsudku,
  • sounáležitosti s přírodou,
  • bezpečném chování a jednání o prázdninách, na dovolené s rodiči.

Doporučená podtémata (nejsou plně svazující):

  • DĚTI NA CELÉM SVĚTĚ
  • DUHOVÉ PRÁZDNINY

Časová organizace: dle volby pedagoga, zpravidla necelé 2 měsíce  (červen - srpen)